dinsdag 31 augustus 2010

Tuinstilte

Eindelijk weer even tijd en zin om te typen!

Vorige week zijn alle tuinplannen flink in het water gevallen door alle regen die op ons neerkwam.
Helaas pindakaas. Wel een aantal grote klussen kunnen doen, zoals het kappen van de coniferen rondom de vijver.

Een grote bos die bestond uit 4 coniferen aan het begin van het bruggetje over de vijver. Die werd zo groot dat we niet meer normaal het bruggetje op konden lopen, bovendien vond ik dat deze het uitzicht vanaf de woonkamer geen recht deed. Kortom; eruit met die zooi ;-)
Daarnaast nog aan de rechterkant van de vijver nog een aantal van de coniferen gekapt, dit waren er 5. Er staan er nu nog 3, aan de andere kant van het watervalletje. De bedoeling is om de waterval hoger en (dus) groter te maken, zodat we vanaf het terras naast de vijver op de waterval kunnen kijken.

Het terras zelf is inmiddels echt klaar, inclusief weer een stuk er bij aan. Dat moest vanwege de buitenkeuken omdat we die daar willen plaatsen volgend zomer. Voor de winter moet er nog een pergola komen over het terras heen (wordt een schaduwterras) en we verplaatsen dan de boom uit de voortuin daar naartoe. Dit blijkt, na lang zoeken, een dwergmoerbei te zijn (dus de vruchten zijn eetbaar, yay!) en die is uitstekend geschikt om te fungeren als leiboom. Kortom; die mag over de pergola groeien! Deze boom groeit zeer snel, want vorig jaar heb ik hem flink terug gesnoeid en op dit moment is hij al weer op de grond met zijn takken. Vanaf ruim 2 meter hoogte dus.

Afgelopen weekend heb ik kennisgemaakt met een mede-tuin-gek haar tuin :-D En we mochten gelijk een kofferbak vol met vaste planten meenemen. Hartstikke gaaf dus! Van lelietjes der dalen, een vlinderstruik, prachtig mooie roze anemonen en kattengras tot heel veel soorten (vaste) geraniums, een dropplant, irissen, vrouwenmantel und so weiter. Mij = blij! :-)
Gisteren en vandaag bezig geweest met alles in de tuin zetten, ik moet nog 2 bakken nu.

De moestuin blijft aardig wat geven, vandaag weer 600 gram snijbonen geoogst, een courgette, een handvol peulen en toch nog twee handen vol paarse boontjes. Morgen alles maar even in de vriezer werken. De sla doet het goed, komkommer Fatum heeft 5 komkommers in wording (grootste is nu zo'n cm of 13), de venkel begint met zijn knolletje, en jaaa hiep hoi we zagen vanavond de eerste broccoli!!!!!

De aardbeien zijn gek genoeg aan een groeispurt begonnen, en die wil ik voor de winter dus nog even in een hele moestuinbak overplanten. Ze staan nu in potten maar dat wil ik niet meer. Lente uitjes zijn klein gebleven en die ga ik komende week oogsten denk ik.

Momenteel ben ik erg druk bij Viva (2 moderators op vakantie én de forummailbox beheren) dus tijdelijk even wat minder blogs hier :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten