zaterdag 14 augustus 2010

Lievemeersmeisjes in mijn zomer

De dagen worden elke dag alweer een paar minuten korter. In de avond koelt het sneller af.... Ik zeg; tijd voor een terugblik op mijn zomer!

Lievemeersmeisjes
Door de lucht buitelende vlinder-paartjes, complete kikkerconcerten bij het ontwaken van de zon, tientallen libelles die boven de vijvers zwermden op jacht naar insecten, jonge vogeltjes die uitvlogen, maar ook....kapot gevallen eitjes uit nesten en vissen die kikkervisjes opaten. Vele lievemeersmeisjes (volgens Zoon ;-) ) die succesvol ingezet zijn in de moestuin in de strijd tegen de luizen, de poezen die hun eerste zomer in de tuin vooral slapend en jagend hebben doorgebracht, afscheid nemen van mijn oudste lieve konijnendame en het verwelkomen van een prachtig mooi konijnenmeisje.

Moestuin
Experimenten in de moestuin, dingen leren over mijn tuin; wat is de beste plaats om bepaalde groenten te zaaien? Wat wil wel en wat niet goed in potten groeien? Wat wil ik nog meer proberen volgend jaar? Uitrusten in de moestuin, geen genoeg kunnen krijgen van het prikken van de zon op je huid. Nieuwe plantjes ontdekken, kilo's onkruid trekken, liters water sproeien, een mooi grasveld zien ontstaan.

Koolmeesje oplappen
Voor mij onbekende vlinders en kevers spotten, kikkervisjes in huis houden en later uitzetten in de vijver, een koolmeesje oplappen, handige bewaarkistjes maken voor alle zaadjes, genieten van heerlijk geurende bloemen in de woonkamer die uit eigen tuin komen, paarse boontjes kweken.

Gedeelde passie
Per ongeluk bijna op een dikke pad stappen, verwondering over hoe mooi bloemen in groente kunnen zijn, bloemenzaadjes zaaien die soms uitgroeien tot prachtige planten en soms gewoon helemaal niet opkomen. Advies vragen op het vivaforum, vanaf de zijlijn meekijken bij andere tuinfanaten en moestuinierders; gedeelde passies. Lange zwoele avonden met wijn, zonsondergang vanuit eigen tuin, een heuse orkaan, heel veel foto's maken, zelf een weblog starten, ontwerpen maken, tuindromen dromen en een wensenlijstje maken.

De zomer is nog niet helemaal klaar dit jaar en ik hoop uiteraard op nog flink wat mooie dagen. Maar ik kan wel zeggen dat het een geslaagde zomer is geweest.

NB: Deze blog verscheen ook op viva.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten