donderdag 16 september 2010

Boomartiest

Na een nacht met regen en harde wind, is de ochtend grijs. De zon doet haar best om door de grijze massa heen te dringen. Nadat man en kinderen de deur uit zijn, ga ik lekker even naar buiten. Even niks, rust in hoofd en aan lijf. Genieten van de vogeltjes die overvliegen, de zonnebloemen die nog in bloei staan, de courgettes die nog groeien, de zinnia's, rozen en de minikleine kikkertjes die in de vijver springen zodra ik te dicht in hun buurt kom.

Ik loop richting moestuin en ineens zie ik hem. Een roodbruine flits in de bomen. De takken bewegen op het specifieke ritme en ik weet, een eekhoorn is op jacht naar nootjes van onze hazelnotenboom. Ik sluip heel zachtjes verder, op momenten dat de eekhoorn niet met zijn koppie richting mij klimt. Ik kan me verschuilen achter de klimstokken met peultjes, en blijf zo'n 10 minuten staan kijken naar een machtig mooi schouwspel.

De eekhoorn is nog klein, zo'n 10-15 centimeter maximaal. Prachtig witzilveren buikje en een mooie volle roodbruine staart. Ik heb wel eens eerder op kleine afstand kunnen kijken naar een eekhoorn in de hazelnotenboom, maar nog niet eerder heeft een eekhoorn me zo verbaasd als vandaag ;-)
Springen naar een tak die een meter hoger zit, op de kop hangen aan een tak met de achterpootjes en staart aan de tak geklemd, graaien met de voorpootjes naar hazelnoten waar ie eigenlijk nét niet bij kan, razendsnel naar boven of beneden klauteren, kortom; een echte boomartiest. Natuurlijk heb ik juist nu geen camera meegenomen, dus helaas geen foto's kunnen maken ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten