donderdag 16 september 2010

Compost

We hebben 3 compostbakken, al vrij direct gekocht toen we hier kwamen wonen. Inmiddels zat de eerste bak dus ook al ruim een jaar regelmatig vol. Kortom: tijd om eens te kijken wat er van geworden was.


En het viel me niets tegen eigenlijk! Heel toevallig had ik gisteren een blog van Urban VeggieGarden gelezen over een soort filter die gebruikt werd om de grove dingen uit de compost te zeven (http://veggiegardenblog.blogspot.com/2009/04/my-first-compost-post.html)
Ik heb een wat grover raamwerk gebruikt, toevallig lag dit nog ergens nutteloos te zijn, dus mijn compost is nog wat aan de grove kant. Echter, het ruikt heerlijk naar boslucht en dus is het goede compost. Boordevol beestjes ;-)


Inmiddels heb ik 2 moestuinbakken voorzien van compost en is de bak nog zo'n 30cm vol met compost wat nog gefilterd moet worden. Hopelijk komt dat vandaag helemaal leeg. Over een paar weken zet ik de andere 2 bakken over, want ik heb al wel gemerkt dat het composteren an sich een stuk beter kan. Zodra ik werk heb (jaja, het solliciteren is begonnen!) is 1 van de eerste dingen die ik ga kopen dan ook een hakselaar.

Dikke(re) takken, ananasschil, mangopitten en eierschalen waren de dingen die ik er nog (zeer) herkenbaar tussenuit kon halen. Hopelijk gaat e.e.a. beter en sneller als ik de grove stukken door een hakselaar heen haal. En er moet meer luchtigheid inkomen. Nu nog even ontdekken hoe ik dat het beste kan doen, want elke paar maanden de bakken omzetten is behalve erg zwaar werk, ook praktisch niet echt haalbaar, want vrijwel alle drie de bakken zijn steeds in gebruik....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten