donderdag 29 juli 2010

Mooie moestuin en mooie plannen

Af en toe heb ik al zo'n melancholisch gevoel als ik in de tuin ben. Dan voelt het alsof de zomer alweer voorbij is. Een beetje unheimisch voelt het. Alsof de zomer er zomaar vandoor gaat, zonder dat ik afscheid heb kunnen nemen.

Ik geniet op die momenten nog een beetje extra van de tijd in mijn tuin. Na de hitte van begin en half juli, is het hier nu vooral vochtig en erg aangenaam qua temperatuur. Het bloeit en het groeit dan ook heel uitbundig. Zelfs de bloemenzaadjes die ik begin juni zaaide, ontkiemen nu nog. Zo ontdekte ik tijdens het onkruid wieden deze week nog een paar (hele late!) klaprozen, een lupine en nog wat onbekende -misschien ook wel onkruid- planten.

Ik heb ook de eerste zaden al verzameld. De akelei uiteraard, maar ook al klaprozen, schijnpapaver, lupinen, vingerhoedskruid, valeriaan, perzikbladklokje, de roze teunisbloem en prikneus.

In de moestuin heb ik flink opgeruimd; de spinazie voor het laatst geoogst en daarna eruit gehaald (drie delen van bakken), de komkommers heb ik uitgeplant. Was hard nodig, want de eerste keer zaaien met 4 zaden leverde 1 plant op, een tweede keer zaaien met 4 zaden leverde er drie bij (zul je altijd zien natuurlijk ;-) ). Kortom; 4 planten in 1/4e bak was wat veel! Verder had ik vorige week wat dingen bij gezaaid en dat komt nu alweer op; de sla, de bietjes en de peulen. Binnen zit de boerenkool in de kweekbak. Wederom een beetje laat, maar ach; ik zie wel even wat er nog van komt. Misschien gaat het prima, misschien ook wel niet :)

De konijnen zijn nu de sla aan het opeten, dat wil zeggen...elke dag krijgen ze een paar kropjes sla die flink aan het uitlopen is. Ik denk dat ik na het weekend dus weer 3 bakdelen vrij heb. Eventjes bekijken wat ik daar nog in kan zaaien nu. Radijsjes, worteltjes...zoiets.

Verder heb ik 3 stekken van een framboos gekregen van mijn broer. Bij hem groeide het enorm hard, dus hopelijk hier ook! De aardbeien wil ik vanuit de potten straks overplanten in iets kleinere maar dan hogere moestuinbakjes, die dus vast voor de aardbeien worden. En dan niet persé in de moestuin, want daar is denk ik toch te weinig zon. Maar dan bijvoorbeeld op het terras neerzetten, of bij het prieeltje. Vraagstuk voor volgend zomer! ;-)

Het oogsten gaat redelijk, af en toe nog een handjevol peulen die de vriezer ingaan en verder morgen denk ik een volle maaltijd (nouja, we zijn maar met 3 nu, zoon is uit logeren) paarse boontjes. En gisteren en vandaag hebben we courgette gegeten. Verder nog wat radijsjes en afgelopen weekend twee komkommers gegeten uit de kas. De tomaatjes daar groeien gestaag door, alleen zijn er nu al 3 bij die zwarte plekjes op de onderkant krijgen :-( De paprika staat nu in bloei, volgens mij is dat vrij laat maar wederom: ik zie wel wat het wordt. Eventueel kunnen ze gewoon binnen staan straks, op de vensterbank.De komkommerplanten zijn goed bezig met nieuwe komkommers maken dus dat gaat prima.

Al met al weet ik wel, dat ik voor volgend jaar nog wat bakken er bij wil, in de moestuin. En ik wil graag handigere rekken voor de komkommers buiten, zodat die niet persé in de kas of moestuinbak hoeven te groeien. In de vlindertuin wil ik in het najaar 3 bomen eruit halen (2 robinia's en een onbekend boompje wat ik niet mooi vind) en daar wil ik alvast wat fruitbomen planten. De kippen hebben we voorlopig uitgesteld tot volgend jaar; de konijnen zijn eerst toe aan een nieuw hok en uitbreiding op de ren. Genoeg te doen nog dit jaar en volgend jaar begin ik lekker weer opnieuw met alle groente ;-)

Morgen weer foto's!

3 opmerkingen:

  1. Ooooh, wat klinkt dit allemaal heerlijk zeg, als een droom!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaaa het begint ook eindelijk echt ergens op te lijken ;-) Er moet nog heeeel veel gebeuren hoor, zal wel een paar jaar duren voordat het echt naar onze zin is, maar om zo de vooruitgang te zien is heel fijn :) Geeft me ook voldoening ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je nu ook al plannen hebt voor volgend jaar! Zo leuk om te lezen dat het allemaal zo goed gaat in je moestuin. Die tomaten zijn nog wel eetbaar, maar het is waarschijnlijk neusrot.

    BeantwoordenVerwijderen