woensdag 9 juni 2010

Regen doet groeien

Vandaag heeft de tuin weer de broodnodige dorstlesser mogen ontvangen. Het was ook hard nodig, want de grond wat kurkdroog. Helaas had het wel als gevolg dat ik vandaag niet zo heel veel heb kunnen doen. Heb dus ook eens lekker op de bank gehangen vandaag, met mijn nieuwe boek "Zelf Geoogst" (zie hier: http://www.kookboekenshop.nl/productpage.php?id=148 ). Ik vind het een aanrader! Op een prettige manier geschreven, helder uitgelegd en zeer makkelijk te volgen. Ook de recepten zijn voor het grootste deel zeker recepten die ik wil gaan uitproberen (bietencarpaccio, courgetteplaattaart, etc).

Tussen de buien door ben ik nog lekker even naar het tuincentrum gefietst. De peulen hebben dringend bonenstokken nodig, dus die heb ik gekocht. En ook nog watermunt (had ik al, maar groeit niet zo hard in de vijver dus ik heb er een plantje bij gekocht), zaadjes voor spinazie, basilicum met rode bloemen (thaibasilicum Siam Queen), perzikbladklokje (wit), margrieten (vind ik zo mooi.... :) ) en komkommerkruid. En nog deze vier:

Verder kwam ik nog planthoedjes tegen! Van een mede-moestuinierster (zie http://bustani.webs.com/detuinweblog.htm ) had ik er van gehoord en ik heb ze gelijk meegenomen. 12 voor 12 euro, koopje toch?! Kan ik volgend jaar mooi vroeger beginnen met zaaien/uitplanten!



Vanavond was het gelukkig droog dus heb nog tot vrij laat in de tuin gewerkt. Konijnen voorzien van een schoon hok, ondertussen nadenkend over hun nieuwe hok. Dat wil ik zelf gaan maken, maar heb nog niet zo'n goed idee van hoe ik het wil hebben :)

Verder rondom de konijnenhok en ren het onkruid weggehaald, zodat er weer ruimte is voor gras. Ik kwam nog een hosta tegen, die heb ik laten staan zodat die in het najaar verplaatst kan worden.

Voor de ren, in het gras, was het 1 grote zooi van onkruid, dode lavendelplantjes en kamille. Ik heb dat opgeschoond (lees: alleen de kamille bleef staan) en daar de tijm en citroenmelisse die ik nog over had geplant. Daartussen heb ik nog wat eetbare dingen gezaaid voor de konijnen, namelijk dille, basilicum, peterselie en  worteltjes. Kunnen ze lekker aan knagen vanuit de ren ;-)

Als het morgen droog blijft, zal ik een foto maken van de ren en het hok. Ik hoop dat ik dan ook nog kan beginnen met het verleggen van het tegelpad.

2 opmerkingen:

  1. Ook al een liefhebber van Margrieten! In onze gemeente hebben ze overal margrieten in de tussenbermen staan. Prachtig vind ik ze!
    En wat een mooi en praktisch boek hè? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh mooi, overal margrieten! Ik hou er idd van, niet alleen omdat ze zoveel vlinders aantrekken maar ik vind ze ook prachtig. Simpel maar mooi!

    En boek is inderdaad leuk! En handig! Zeer leesbaar geschreven en gelijk met praktische tips. Ik ga in elk geval volgend jaar uitbreiden met kistjes en groenten die ik nu niet heb :)

    BeantwoordenVerwijderen