woensdag 23 juni 2010

Dodelijke combinatie

Kinderen en water, dat is soms een dodelijke combinatie. Vorige week had ik er op het Viva-forum nog een discussie over.

Ik heb een grote vijver in de tuin én twee kinderen. Sommige vrienden en kennissen hebben me al voor gek verklaard dat ik de vijver niet wilde dempen toen we hier kwamen wonen. Maar juist de vijver is een bron van leven in de tuin vind ik. Libelles, waterjuffers, kikkers, vissen, vogels en dan heb ik het nog niet eens over de torren, kevers en waterspinnen die op en rondom het water leven.

Vorige week opende iemand het topic 'speciekuip als vijvertje' en in dat topic ontstond er een discussie over de risico's van een vijver in de tuin terwijl je kinderen hebt. Een ander lid kwam met een aantal voorbeelden die zij veel te risicovol vond. Ik zelf vind de risico's voor mijn  kinderen in onze tuin wel te doen. Ik vind wél dat iedere ouder dat zelf moet inschatten, ik kan en wil ook niet voor een ander bepalen of dat goed gaat, hun kind bij een vijver. Ik weet hoe mijn kinderen reageren op bijvoorbeeld een "kieker" of een "belle". Ook weten ze dat ze rustig moeten lopen als ze de vijver over gaan.

Maar toch....Iemand noemde me naief, in het topic. En misschien heeft ze ook wel een beetje gelijk. Ik heb wat gezocht op internet, naar cijfers van verdrinkingen in vijvers door kinderen. En eerlijk is eerlijk; ik ben er wel een beetje van geschrokken. Zo kwam ik er via de website van het CBS achter dat;

  • De doodsoorzaak 'verdrinking' is vooral onder peuters (2-4 jaar) relatief belangrijk. Bijna één op de tien sterfgevallen bij peuters is het gevolg van verdrinking. In negen op de tien gevallen is sprake van zogeheten accidentele verdrinking. In een klein aantal gevallen spelen verkeersongevallen en moord een rol. (Mijn kinderen zitten beiden in deze categorie)
  • De kans op verdrinking is het grootst bij kinderen van 2 jaar. Het gaat om circa 3 sterfgevallen per 100 duizend kinderen per jaar. Na aangeboren afwijkingen en meningitis is verdrinking de derde belangrijke oorzaak van overlijden onder kinderen van 1 jaar. (Mijn dochter is 2 jaar)
  • Bij jongetjes van 2 tot 5 jaar is verdrinking zelfs de voornaamste doodsoorzaak. (Mijn zoon is 4)

Ongeveer twee derde van alle gevallen van verdrinking bij kinderen vindt in of rondom het ouderlijk huis plaats. In de meeste gevallen gaat het om peuters die in een vijvertje in de tuin of water bij de woning zijn gevallen. Veel minder vaak zijn het oudere kinderen van 5 tot 10 jaar die niet of onvoldoende konden zwemmen en in open zwemwater of het zwembad zijn verdronken.

Kortom; statistisch gezien lopen mijn kinderen best veel risico. En ik had niet gedacht of verwacht dat het risico zó groot was. Gelukkig laat ik ze vrijwel nooit alleen in de tuin spelen en gelukkig zit er een tuinbreed hek op 1/3e van de tuin, zodat de vijver in principe afsluitbaar is voor de kinderen. Zo snel mogelijk maar een góed slot erop, want dat wat er nu op zit kunnen ze heel makkelijk openkrijgen.



PS: Deze blog verscheen vandaag ook op Viva.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten